Sposób wykonywania zadań szkoły uwzględnia optymalne warunki rozwoju ucznia zasady bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia ,a w szczególności:
1. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej
2. umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
3. kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków i wieku ucznia
4. sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły
5. umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej
6. udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez:
- kierowanie uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej
- ścisłą współpracę z rodzicami (opiekunami) dziecka
- otoczenie poprzez wychowawcę indywidualną opieką ucznia wymagającego szczególnej pomocy
- zajęcia logopedyczne
7.organizowanie opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi
do szkoły
8.umożliwianie rozwijania zainteresowań uczniów, realizowanie indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie
Oddziaływanie wychowawcze skierowane jest na takie priorytety jak:
1. Kształtowanie pozytywnego nastawienia do wiedzy jako wartości
2. Tworzenie kultury pozytywnych wzorów
3. Dążenie do rozbudowania i rozwijania zainteresowań uczniów poprzez uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych.
4. Wspieranie rozwoju psychicznego uczniów i wyposażenia ich w umiejętności interpersonalne
5. Motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą
6. Poznawanie reguł życia społecznego jako przygotowanie do pełnienia ról w społeczności lokalnej
7. Współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami środowiskowymi
8. Rozwój działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej
9. Przeciwdziałanie przestępczości nieletnich poprzez bieżące obserwacje zagrożeń i podejmowanie działań zapobiegawczych
10. Propagowanie edukacji prozdrowotnej jako formy zapobiegania uzależnieniom
11. Przygotowanie do podjęcia nauki w gimnazjum